Ultimate Frisbee reeglid

Mis on ultimate?

Ultimate on kiire ja voolava loomuga võistkonnamäng, milles on segunenud paljude erinevate spordialade tunnused. Mängu põhiline idee on väga lihtne: mängu eesmärk on lendava taldriku (ehk ketta) toimetamine ühest väljaku otsast teisel pool asuvasse punktialasse ehk end zone’i (nagu Ameerika jalgpallis). Ketast käes hoides ei tohi tugijalalt liikuda, seega saab ketast liigutada vaid seda üksteisele söötes. Punkt saadakse juhul, kui mängija püüab ketta vastaspool asuvas punktialas. Ultimate’i saavad mängida igas vanuses nii mehed kui ka naised ning kõige erakordsemaks teeb mängu asjaolu, et isegi MM tasemel puuduvad mängul kohtunikud! Mängijad peavad üksteist usaldama ja suutma lahendada veaolukordi.

Väljak: Ultimate‘i saab mängida paljudes erinevates tingimustes. Kõige enam mängitakse ultimate’i murukattega ristkülikukujulisel väljakul. Platsi kogupikkus on traditsiooniliselt 100 meetrit, milles sisalduvad ka kaks 18 meetri pikkust punktiala. Sellised juhul on mõlemas meeskonnas platsil korraga 7 liiget. Kuid ultimate’i saab mängida ka saalis või hoopiski liival. Sel juhul on plats väiksem ja seega on ka meeskondades mängijate arv väiksem – mõlemas võistkonnas on 5 mängijat.

 

Punktide saamine: Mängu alguses on meeskonnad joondunud vastamisi kummagi punktiala esijoonele. Mäng algab, kui üks meeskond viskab lendava taldriku teisele poole platsi vastasmeeskonnale – seda nimetatakse pull‘iks ehk lahtiviskeks. Lahti visatud ketta kätte saanud või üles korjanud, hakkab ründav meeskond omavahel ketast söötma nii, et lõpuks saaks keegi selle punktialas kinni püüda. Samal ajal üritab kaitsev meeskond ründajaid takistada ja ketast enda meeskonna kätte saada. Kui ketas kukub või keegi kaitsvast meeskonnast selle enda kätte saab, muutub ründav meeskond kaitsemeeskonnaks ning ründama hakkab teine võistkond – seda nimetatakse turnover‘iks. Pärast iga punkti toimub poolte vahetus. Võistkond, kes viimasena sai punkti, jääb sellesse alasse, kuhu nad just ründasid, ning toimub uus lahtivise.

 

Olulised reeglid:

1. Kui mängija hoiab taldrikut, ei tohi ta enam tugijalalt liikuda, ketast võib liigutada vaid söötes seda mängijate vahel. Kohe kui mängija saab ketta, peab ta seisma jääma ning panema paika ühe tugijala. Ta võib tugijalal keerelda ja teha väljaasteid niikaua, kuni ta ei tõsta oma tugijalga.

2. Mängijal, kellel on ketas, on 8 (väljas mängides 10) sekundit aega, et taldrik teisele mängijale visata. Üks kaitsemeeskonna mängija üritab teda „peale võtta“ ja raskendada ketta viskamist. Samal ajal peab kaitsemängija ka valjuhäälselt sekundeid lugema. Kui ründaja kaheksanda sekundi alguseks ketast ära ei viska, toimub kohe turnover: seni kaitsnud meeskond hakkab ründama.

3. Füüsiline kontakt mängijate vahel on täiesti keelatud ja iga füüsiline kontakt võib olla viga. Sel juhul peab mängija, kelle vastu eksiti, hüüdma välja foul‘i ehk vea ning siis käitukse vastavalt reeglitele ja olukorrale (üldjuhul tehakse uus sööt).

4. Turnover toimub ka iga kord, kui taldrik puudutab maad, puudutab midagi väljaspool platsi piire või kui selle püüab vastasmeeskonna mängija. Ultimate’is pole oluline, kes söödu vahelt võttis: isegi kui kaitsemängija lööb ketta maha, muutub see meeskond, kelle valduses oli enne ketas, automaatselt kaitsemeeskonnaks.

5. Piiranguteta võib mängijaid vahetada iga punkti järel, kuid mitte punkti ajal. Kui mängija peab vigastuse tõttu platsilt lahkuma, pannakse mäng seisma ja vigastatud mängija vahetatakse välja. Sellisel juhul on ka vastasmeeskonnal õigus üks mängija välja vahetada.

 

„Spirit of the Game“: Ultimate on unikaalne, kuna mängus puuduvad kohtunikud. Kõik mängijad järgivad kindlat käitumisjuhendit, mida nimetatakse (ausa) mängu vaimuks – „Spirit of the Game“. Nii peavad mängijad ise vastutama oma käitumise eest ja lahendama kõik veaolukorrad. Pärast mängu hinnatakse ka vastasmeeskonna spirit‘it ehk nende ausust ja suhtumist mängu.